Uitstelgedrag

Je kunt even geen zin in hebben om te studeren en iets anders doen. Studenten spreken dan over SOG’en (Studie-Ontwijkend Gedrag). Als het uitstellen je hindert om je eigen intrinsieke doelen te halen (wellicht afstuderen) is het de moeite het uitstelgedrag aan te pakken.


Het gebeurt regelmatig dat studenten bij ons aankloppen nadat ze de voorgaande twee maanden zestig uur per week achter de computer zaten zonder werkelijk iets te produceren. Het scherm bleef leeg. Geen wonder dat zij het zat waren. Je steekt ergens veel tijd in maar krijgt er niets voor terug! Studeren is zo feitelijk vervallen tot iets wat geen waarde oplevert en uitstellen daarom een logisch gevolg.

Het werken in kleinere stappen helpt om dit zichzelf instant houdende patroon te doorbreken. Het is een simpel principe dat enorme resultaten oplevert. Studenten die zestig  uur per week achter de computer zaten zonder iets wezenlijks te produceren, deden dat wel nadat we het aantal studie-uren aanzienlijk terugbrachten.

De oorzaak is als volgt: Wanneer je een studietraject van enkele maanden ingaat moet je met regelmaat momenten inlassen waarop je hersenen kunnen rusten en eventuele stresshormonen kunnen worden afgebroken. Dit is zeker van belang als je gevoelig bent voor stress of onzeker bent over je eigen kunnen. Het resultaat  van meer rust is dat studenten juist productiever worden, slimmere keuzes maken en met een beetje begeleiding zicht houden op het eindpunt. En dat motiveert.

Er zijn een aantal oorzaken die ten grondslag kunnen liggen aan dit zichzelf instant houdende patroon. Faalangst (of daarmee verbandhoudend perfectionisme) is daar één van. Je kop in het zand steken is een prettige manier om van de druk af te zijn. Tot dat het onvermijdelijk moment komt dat je het werk weer onder ogen komt. Op de pagina ‘faalangst’ kun je lezen hoe wij dit aspect integreren in onze begeleiding.

Een andere oorzaak van uitstelgedrag is het gevoel je scriptie niet voor jezelf te schrijven.  Het is dan belangrijk om je eigen intrinsieke doelen te herijken en daarop te focussen. Dit doen we door het studeren op te breken in een aantal facetten (bijvoorbeeld onderwerp, studeren, inrichting van je onderzoek, je diploma) en vast te stellen welk stuk van jouw motivatie door de buitenwereld is ingegeven (dit voelt als moeten) en welk deel een eigen persoonlijke keus is (dit voelt aan als willen).

Afstuderen blijft een klus. Daar veranderen we niks aan. Maar met zicht op je eigen intrinsieke motivatie, voldoende ontspanning en overzicht kun je uitstelgedrag aanzienlijk terugdringen.

 

Student WO Bestuurskunde

Het is goede en snelle begeleiding. Ik kreeg niet alleen inhoudelijke begeleiding, maar ook begeleiding bij het proces. Als ik vast zat met schrijven hielp het mij heel erg dat ik begeleiding had. Mijn ervaring is dat er op de universiteit weinig begeleiding wordt gegeven. De begeleiding was voor mij precies de stok achter de deur die ik zocht. Het heeft er aan bijgedragen dat ik mijn scriptie zonder vertraging in kon leveren, en dat heeft mij collegegeld gescheeld. Ik vond het fijn dat ik in één keer voor 10 uur kon betalen en achteraf geld terugkreeg omdat we minder uren nodig hadden.